3 قانون مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

3 قانون مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان
گاهی تبلیغات تلویزیونی می‌توانند گول‌زننده باشند؛ به عنوان مثال به هیچ عنوان دندان‌های سفیدی که در تبلیغات تلویزیونی می‌بینید، نمی‌توانند در دنیای واقعی طبیعی به نظر برسند و اتفاقا بسیار زننده هم خواهند بود؛ بنابراین شما نباید در حین انتخاب کامپوزیت دندان، تبلیغات و دندان‎های آن‌ها را ملاک قرار دهید.
درواقع شما می‌توانید با رعایت چند قانون ساده و ابتدایی، بهترین و مناسب‌ترین رنگ کامپوزیت را برای دندان‌هایتان انتخاب کنید. در ادامه با این قوانین مهم آشنا خواهید شد:
1.    توجه به رنگ پوست در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان بسیار مهم است؛ درواقع افرادی که پوست تیره‌تری دارند، بدترین انتخابی که می‌توانند داشته باشند؛ انتخاب کامپوزیت‌هایی با رنگ درخشان است درحالی‌که بهترین انتخاب برای افراد با رنگ پوست تیره، انتخاب کامپوزیت با سایه‌های رنگی طبیعی است.
اما اگر پوست شما رنگ روشنی دارد، به راحتی می‌توانید کامپوزیت‌هایی را انتخاب کنید که دارای رنگ سفید روشن هستند؛ به عنوان مثال رنگ B2 می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد با پوست روشن باشد.
برخی عوامل تشدیدکننده تغییر رنگ کامپوزیت

با این حال باید در نظر گرفت که خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان، در محیط دهان تحت تاثیر عوامل مختلف دیگری نیز قرار می گیرد. برخی از این عوامل شامل تغییرات شیمیایی موجود در ماتریکس رزینی و نیز ساختار و ترکیب ماتریکس، اشعه ماراء بنفش ، میزان سطح مشترک فیلر (سطح مشترک فیلر در ماده کامپوزیت از ضعیف ترین نقاط می باشد  که به جذب آب حساسیت بالایی دارد که جذب آب در سطح مشترک فیلر می تواند به ایجاد ترکه ای ریز و ایجاد شکاف بین فیلر-ماتریکس شود که مسیری برای نفوذ رنگ ها به کامپوزیت می باشد و ... همچنین عوامل خارجی مثل نوع رژیم غذایی مورد استفاده که می تواند سبب تغییر رنگ شود.
2.    توجه به سفیدی چشم در انتخاب رنگ مناسب برای کامپوزیت اهمیت بسیاری دارد چرا‌که سفیدی چشم به عنوان منبع دقیقی برای تشخیص رنگ دندان محسوب می‌شود.
درواقع هر‌چه رنگ کامپوزیت به سفیدی چشم‌های شما نزدیک‌تر باشد، به همان اندازه رنگ دندان طبیعی خواهد بود؛ اما اگر کامپوزیتی انتخاب شود که رنگ آن از سفیدی چشم، سفید‌تر باشد مطمئنا رنگ کامپوزیت انتخابی بسیار غیرطبیعی خواهد بود؛ بنابراین نتیجه دلخواهتان را کسب نخواهید کرد.
3.    حواستان به درجه تغییر رنگ در کامپوزیت باشد. ممکن است در حین انتخاب درجه رنگ کامپوزیت، از نظر شما یک یا دو درجه اهمیت چندانی نداشته باشد؛ اما همیشه به یاد داشته باشید، زمانی که کامپوزیت‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ تاثیر 2 الی 3 برابری در رنگ دندان‌ها دارند بنابراین نزدیک‌ترین درجه رنگی به رنگ طبیعی دندان‌هایتان را انتخاب کنید.
انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

افرادی که به فکر دریافت روکش کامپوزیت دندان هستند ممکن است نگران انتخاب رنگ مناسب برای دندانهای جدید خود باشند. از این گذشته ، هیچ یک از افرادی که کامپوزیت ونیر انجام می دهند ، نمی خواهند که دندان های جدید شان جعلی به نظر برسد. کار با یک متخصص دندانپزشک زیبایی در کلینیک دندانپزشکی  به این معنی است که شما در طی تصمیم گیری با دقت و دقیق راهنمایی خواهید شد تا در نهایت با یک لبخند براق ، سفید و بی عیب و نقصو کار داشته باشید.

راه حل برای پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت باید بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر از دندان طبیعی رعایت کنید و از مسواک و دهانشویه و نخ دندان به طور مداوم استفاده کنید. زمانی که از مواد غذایی رنگی مثل قهوه استفاده میکنید، حتما مسواک بزنید، زیرا رنگ دانه های موجود در قهوه باعث تغییر رنگ کامپوزیت دندان می شود. همچنین لازم به ذکر است استعمال سیگار یکی از مواردی است که به سرعت رنگ کامپوزیت را تغییر میدهد و از طول عمر آن کم می کند. تجربه کلینیک سیب سفید: در اثر مصرف سیگار عمر کامپوزیت به جای حدود 8 سال به حدود 5 سال تقلیل می یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد