علت مصنوعى و بزرگ بنظر رسیدن بعضى کامپوزیت ونیرها چیست؟

علت مصنوعى و بزرگ بنظر رسیدن بعضى کامپوزیت ونیرها چیست؟
کامپوزیت دندان شامل چهار جزء می‌باشد که عبارت اند از:
ماتریکس رزینی
ذرات فیلر
عامل اتصال دهنده ماتریکس و فیلر
آغازگر و تسریع کننده واکنش پلیمریزاسیون
کامپوزیت متخلخل است و به راحتی رنگ آمیزی می شود. دندانپزشک شما توصیه می کند رژیم غذایی خود را تنظیم کنید تا از منابع رایج پوسته پوسته شدن دندان ها خودداری کنید.

بعضى فکر مى کنند که دلیل بزرگ بنظر رسیدن و غیر عادى بودن بعضى از کامپوزیت دندان ها مربوط به ضخامت انهاست .هر چند که ضخامت لایه کامپوزیت باید بسیار نازک باشد و در صورت افزایش ضخامت ، کار نازیبا و بد خواهد شد اما یک نکته مهم که در مورد ان کمتر کسى به شما اگاهى داده است ، فرم و خطوط و زوایاى  روکش کامپوزیت است .

سطح کامپوزیت باید همانند دندانهاى طبیعى داراى برجستگى و شیارهایى باشد که معمولا دو شیار طولى ، سطح بیرونى دندان را به سه برجستگى تقسیم مى کند .
در ضمن سطح دندان تخت نیست و در سه شیب فرم داده مى شود . شیب ١/٣ نزدیک لثه رو به سمت بیرون ، شیب ١/٣ میانى مستقیم و شیب ١/٣ لبه دندان رو بداخل است .
در وافع توجه به این جزییات در فرم دندان است که موجب طبیعى بنظر رسیدن کامپوزیت مى شود .
البته توجه داشته باشید که این شیارها بر اساس نظر و سلیقه مراجعه کننده مى تواند خیلى واضح و مشخص و یا بر عکس خیلى محو و نامشخص باشد .

ایا بین برندهاى مختلف کامپوزیت اختلاف است؟
باید بدانید که کامپوزیت هم دسته بندى دارد . در واقع کامپوزیت ماده اى است که یک بیس رزینى دارد که داخل ان ذرات سرامیکى ریزى وجود دارد . بر اساس سایز ذرات داخل بیس کامپوزیت ، کامپوزیت دسته بندى مى شود .سایز این ذرات از دهم میلیمتر تا میکرون و نانو متغیر است .
امروزه در کارهاى زیبایى بیشتر از کامپوزیت هاى با سایز ذرات نانو استفاده مى شود .

کیفیت کامپوزیت ها هم مانند روکش لمینت متفاوت است و بعضى کامپوزیت ها داراى شفافیت و ماندگارى بالاترى هستند .

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان چیست؟ ، انواع ایمپلنت دندان ، عوارض ایمپلنت دندان ،

در ضمن رنگ کامپوزیت ها هم استاندارد مشخصى ندارد و طیف رنگى برندهاى مختلف کمى با هم متفاوت است.بنابراین هم استفاده از برندهاى معتبر توصیه مى شود و هم انکه لازم است دندانپزشک زیبایی تجربه کار با برندهاى مختلف را داشته باشد و بداند که طیف رنگى هر برند کامپوزیت به چه صورت است.

در حال حاضر چند برند معتبر و خوب کامپوزیت وجود دارد که در این مرکز بر اساس شرایط دندان و سلیقه رنگ بیمار ، انتخاب بین انها صورت مى گیرد .

برای پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان بخصوص از مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی مانند قهوه و چای پرهیز کنید. عوامل داخلی و خارجی متعددی می‌توانند سبب تغییرات رنگ در ترمیم‌های کامپوزیتی شوند. عوامل داخلی می‌توانند سبب ایجاد تغییراتی در خود ماده رزینی مانند تغییر ماتریکس رزینی و تغییر در سطح مشترک ماتریکس و فیلر شوند. همچنین از جمله عوامل خارجی که سبب تغییر خصوصیت رنگ کامپوزیت دندان می‌شوند می‌توان به استعمال سیگار، رژیم غذایی بهداشت ضعیف دهان و دندان و نیز جذب مواد رنگی توسط ماتریکس رزینی اشاره کرد. البته باید در نظر داشت که انجام کامپوزیت دندان و لمینت دندان به معنای منع کامل مصرف چای یا قهوه و سایر مواد غذایی رنگی نیست، بلکه آنچه مهم است رعایت بهداشت دهان و دندان بصورت منظم، مسواک زدن و استفاده از نخ دادن است. استفاده از نی هنگام مصرف نوشیدنی‌ها نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

در انتها در مورد رنگ کامپوزیت این نکته را هم اضافه کنم که طیف رنگى بعضى کامپوزیت ها کمى ته رنگ کرم دارد که اصطلاحا رنگ ( سفید افتابى ) دارند ولى بعضى کامپوزیتها کمى ته رنگ ابى-خاکسترى دارند و یا اصطلاحا رنگ( سفیدمهتابى) دارند.

https://www.cosmedent.com/videos/composite-veneer-by-dr-bob-margeas/default.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد