لمینت دندان بهتر است یا کاپوزیت؟

لمینت دندان بهتر است یا کاپوزیت؟

اگر شما دندانهای خرد شده ، رنگ آمیزی ، شاداب یا گمراه کننده دندان را نادیده گرفته اید ، ونیرهای دندان ممکن است یک گزینه آرایشی مناسب برای اصلاح این موارد ارائه دهند.

پوسته های نازک لمینت به گونه ای شکل و کانتور شده اند که دقیقاً نقص های زیبایی در لبخند شما را بپوشانند. روکش های دندان ممکن است از دو نوع مواد رنگی دندان ساخته شود: پرسلن و رزین کامپوزیت.

کامپوزیت دندان و لمینت دندان متداول ترین نوع ونیر ها می باشد. یکی از انواع ونیر دندان، لمینت دندان لومینیرز می باشد. لومینیرز می تواند با برطرف کردن شکستگی دندان ها، اصلاح فاصله بین دندان ها، تغییر رنگ دندان ها، اصلاح و فرم دادن دندان های کج و بد شکل و دیگر مشکلات دندانی طرح لبخند شما را اصلاح کند. ضخامت لمینت دندان لومینیرز به اندازه یک لنز چشم می باشد، بسیار نازک و در عین حال محکم هستند، کمترین تغییر رنگ را دارند و نیاز به تنظیم مجدد ندارند، از نظر آماده سازی نیز نسبت به کامپوزیت و لمینت دندان مراحل کمتری دارد.

بسته به ترجیح ، بودجه و وضعیت دندانپزشکی شما ، در انتخاب مواد مناسب برای روکشهای دندانی ، عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بیایید نگاهی به برخی از آنها بیاندازیم.

اگر می خواهید ترمیم دندان شما دارای کیفیت زندگی و طبیعی باشد ، بیشتر دندانپزشکان روکش لمینت را توصیه می کنند.  از معایب کامپوزیت دندان، تغییر رنگ کامپوزیت دندان در یک دوره کوتاهتر نسبت به لمینت می باشد.

کامپوزیت دندان زیر مجموعه لمینت دندان است که لمینت کامپوزیتی است و نوع دیگر لمینت، لمینت سرامیکی است. تفاوت لمینت کامپوزیتی و سرامیکی در ماندگاری و زیبایی و واقعی تر بودن آنهاست که از این لحاظ ا سرامیکی بهتر است ولی به دلیل هزینه بالاتر معمولا افراد از کامپوزیتی استقبال می کنند. بعد از حدود 6 تا 10 سال باید برای لمینت کردن مجدد دندان ها مراجعه نمایید.

این امر به این دلیل است که مواد چینی توانایی غیرقابل انعطاف پذیری دندانهای طبیعی را دارند. از کیفیت شفافی برخوردار است که در شرایط مختلف نورپردازی به روشی مشابه مینای دندان واکنش نشان می دهد. این ویژگی منحصر به فرد به ونیرهای چینی حس عمق و درخشندگی لایه ای می بخشد که با روکشهای کامپوزیت امکان پذیر نیست. حتی در نزدیکی مشاهده می شود ، روکش لمینت تقریباً از دندان طبیعی قابل تشخیص نیست.

لمینت و کامپوزیت هر دو ممکن است با هم هماهنگ با دندانهای طبیعی شما باشند. به همین دلیل است که رزین کامپوزیت به عنوان ماده پر کننده بر روی آمالگام سنتی مورد حمایت قرار می گیرد. با این حال ، رزین کامپوزیت نسبتاً مستعد رنگ آمیزی است در حالی که لمینت بسیار مقاوم در برابر لکه است. بر خلاف کامپوزیت ها ، مواد چسبناک و چسبناک دندان لمینت، به راحتی لکه هایی از غذاها و نوشیدنی های رنگی و نوشیدنی های سیگار را به راحتی جذب نمی کند.

بیشتر بخوانید: سوالات رایج درباره ی کامپوزیت دندان، مراقبت از ایمپلنت دندان، ایمپلنت دندان در دوران بارداری، انواع ایمپلنت دندان، بیماری لثه و تاثیر آن بر ایمپلنت دندان،

روکش لمینت از نظر دوام از دیگر مزایای قدرتمند دیگر است. پس از اتصال به دندانهای موجود ، ونیرهای پرسلن محکم به ساختار دندان سالم شما نگاه می دارند تا یک ترمیم جامد را ایجاد کنند که می تواند برای سالهای طولانی باقی بماند - یعنی بین 10-15 سال ، با مراقبت مناسب و معاینات منظم دندان.

اگرچه روکشهای لمینت به مراتب بیشتر از روکشهای کامپوزیتی هزینه قابل توجهی دارند ، نه تنها ماندگاری بیشتری دارند ، بلکه در مقایسه با لمینت های دندان ساخته شده با رزین کامپوزیت نتایج قابل پیش بینی و زیبایی شناسی بیشتری دارند.

لمینت دندان با پوشاندن نقایص دندان ، همان کار پیوند کامپوزیت را انجام می دهند. با این وجود برخلاف پیوند کامپوزیت ، ونیرهای پرسلن در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که روی دندانهای طبیعی شما قرار بگیرند. نازک و شفاف هستند و مانند مینای طبیعی به نظر می رسند ، ونیرها برای لبخند یکنواخت تر روی سطوح جلوی دندان ها قرار می گیرند. هر چند مناسب بودن قیمت لمینت دندان بیشتر افراد را ترغیب به استفاده از این روش برای رفع مشکلات دندانی می کند.

اختلاف هزینه همچنین ممکن است به نحوه استفاده از روکشهای لمینت و مدت زمان طولانی تر در ساخت آنها نسبت داده شود. بر خلاف روکش های کامپوزیتی که فقط توسط یک دندانپزشک توسط دندانپزشک به طور مستقیم به دندان متصل می شوند ، روکش لمینت به طور کلی توسط یک تکنسین در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شود. تناسب ، ظاهر و رنگ کلی روکش لمینت  با دقت در آزمایشگاه ساخته می شود.

جدا از فاکتور هزینه ، شاید تنها نقطه ضعف روکش های چینی این باشد که نمی توان آنها را تعمیر کرد. پس از تراشیدن یا شکسته شدن ، روکشهای سرامیکی باید تعویض شوند. البته لازم به ذکر است که لمینت ماده ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت است. در حالی که ممکن است نیمی از هزینه کار با روکش های کامپوزیت در مقایسه با روکش های لمینت انجام شود ، اما معمولاً نیمی از آنها به طول می انجامد.

اگرچه روکش های کامپوزیت دارای چندین مزیت است ، یک منطقه وجود دارد که نمی توانند با لمینت رقابت کنند: دوام. پرسلن ماده ای بسیار قوی تر از رزین کامپوزیت است (حتی با پیشرفت در مواد رزین در طول سالها). ونیرهای چوبی با کیفیت مناسب در مقایسه با مدت متوسط ​​زندگی پنج تا هفت ساله کامپوزیت ها می توانند 10 تا 15 سال دوام آورند. اگر به فکر قرار دادن روکش هستید ، مهم است که این تجارت را در نظر بگیرید. یعنی ، در حالی که ممکن است کامپوزیت ها نیمی از پرسلن هزینه داشته باشند ، اما آنها حتی نیمی از طول عمر آنها باقی می ماند. بنابراین ارزش بهتر کدام است؟ کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی؟

مزایای روکش لمینت بسیار مشهود است. روکش لمینت طبیعی ترین ، زیبایی دندان مانند زیبایی را ارائه می دهد - اهداف نهایی یک درمان آرایشی. سپس دوباره ، اگر به دنبال یک راه حل درمانی مقرون به صرفه تر یا برگشت پذیر تر هستید ، ممکن است کامپوزیت ها راهی برای این کار باشند.

هر کدام از مواد را انتخاب کنید ، هر دو چینی پرسلن و کامپوزیت می توانند بدون نیاز به عمل جراحی پیچیده ، یک لبخند موثر و زیبایی را برای لبخند ارائه دهند - که قبلاً چیزی را برای لبخند زدن به شما ارائه می دهد!

https://msdcwagga.com.au/blog/2018/9/24/composite-vs-porcelain-veneers-which-is-better

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد